novinky
členové kapely
historie
diskografie
videografie
recenze
rozhovory
koncerty a turné
fotogalerie
download
odkazy
informace o webu
diskuzní fórum
tributní projekt BG


uk
A Tribute To Blind Guardian - Tales From The Underworld

Němečtí BLIND GUARDIAN jsou bráni jako jeden z hlavních vlivů při formování evropské speedmetalové scény. I když se v dnešní době pohybují v trochu jiné hudební oblasti, jejich starší desky jsou mezi fanoušky stále populární a z odkazu krefeldských čerpá i nadále velké množství kapel. V případě některých jedinců se obdiv přeměnil až v jakési "zbožštění" a proto se nelze divit, že se kapela dočkala i tributního CD.
Narozdíl od řadového alba se v tomto případě nemusíme zabývat nějakým skrytým konceptem, nebo myšlenkou, které by měl posluchač na desce najít - jedná se o kompilaci, takže si pojďme jednotlivé skladby rozebrat pěkně pod drobnohledem. Písně, které si skupiny vybraly k interpretaci, jsou v originále (díky svědomitému přístupu BG) bezchybné, takže pouhé přehrání původní verze by se rovnalo předem prohrané partii. Naštěstí si většina kapel tento fakt uvědomila a hudebníci si jednotlivé skladby přizpůsobili k obrazu svému.
Nejčastěji používaným odlišným prvkem je jiný typ zpěvu (skřehot, nebo ženský hlas) - zrovna tuto dvojkombinaci zvládli výborně GALADRIEL v písničce The Hobbit. Ukazuje se, že BG neovlivnili jen speedmetalovou scénu, ale že na jejich hudbě vyrůstali i kapely hrající tvrdší žánry - viz. ACRIMONY, DELIRIOUS, JORMUNDGARD nebo FAIRYTALE - neznám jejich původní tvorbu, ale podle typického skřehotání bych je všechny tipoval na blackmetalová seskupení.
Pozoruhodně se svého úkolu zhostili českobrodští CRUEL, kteří místo jedné skladby zpracovali hned tři. Výsledkem je zajímavé medley Last Tales From The Twilight Valhalla. Škoda jen, že dobrý nápad nejde ruku v ruce s výsledkem - ten poněkud pokulhává díky slabším pěveckým výkonům. Naopak po této stránce jsou skvěle zvládnuty úvodní dvě písně - DEAD POETS SOCIETY s The Last Candle a SALAMANDRA s A Past And Future Secret. Zpěvák DPS je barvou hlasu Hansimu velmi podobný a jejich interpretace je originálu zdaleka nejbližší. Nikterak nezaostávají ani TWILIGHT HALL a jejich Imaginations From The Other Side - další velmi podařená věc. Celkem dvakrát máme možnost slyšet hit Theatre Of Pain. Nabízí se zde srovnání ženský (SYRIUS) vs. mužský hlas (FATE KEEPER). Já osobně bych to viděl zhruba tak na plichtu. Méně zdařilá provedení skladeb mají na svědomí kapely BLACKENED, DELIRIOUS a CLONE. Nejedná se o nějaké vyložené průšvihy, ale na první poslech je jasné, o kolik proti původním verzím zaostávají.
Toto tributní CD je sympatický počin. Již podle zúčastněných kapel se dala tušit vysoká kvalita a myslím si, že se očekávání naplnila. Pro ortodoxní fanoušky určitě povinnost, pro ty ostatní, kteří touto kapelou tolik nežijí, je to určitě dobrý prostředek pro připomenutí starších alb, která se na jejich playlistu již nevyskytují tak často jako dříve.

Autor: Milda
Zdroj: www.metalopolis.net


A Tribute To Blind Guardian - Tales From The Underworld

Další z řady nekonečných tributních alb obsahuje i několik českých a slovenských skupin. Vznikal již v roce 2001, díky nekonečným problémům s vydavatelem se ovšem objevil až počátkem letošního roku. Takže nezdržujme. DEAD POETS SOCIETY se v šestiminutové The Last Candle přiblížili originálu až na maximálně možný dosah vlastních sil, i barva zpěvu je celkem v pořádku. Přesto je cítit, že originál je především zvukově někde jinde, což platí pro celou kolekci. Moravská SALAMANDRA si skladbu A Past And Future Secret řádně přizpůsobila vlastní slovanské melodice. Osobně mě bere více její vlastní tvorba. ACRIMONY udělali z And The Story Dies spíše doomdeathovou předělávku. Aspoň byli sví. Podobně na to šli thrashoví BLACKENED (Another Holy War) z Německa. Našinci CRUEL mají k BLIND GUARDIAN blízko. V Last Tales From The Twilight Valhala je to ostatně slyšet, ale také je patrné, že to není úplně ono. Instrumentace i provedení lehce kulhá. To slovenští GALADRIEL zpracovali The Bard’s Song (The Hobit) mnohem originálnějším způsobem. Zachovali charismatického ducha a zbytek posunuli do vlastních doommetalových řad.
TWILIGHT HALL zní skoro jako regulérní revival (Imaginations From The Other Side). DELIRIOUS do řádně rozzuřeného thrashmetalového chlívku šoupli Majesty. Na klávesách stojí Theatre Of Pain v podání SIRIUS s dívčím zpěvem. Welcome To Dying je skladba přímo vybízející k drsnému zpracování, což správně pochopili CLONE. Naopak Follow The Blind od JORMUNDGARD jsem nepochopil já. Skladbu ani originálního interpreta bych skutečně nepoznal: tvrdost za každou cenu beze smyslu. Nedotažená po všech stránkách je produkce FAIRYTALE (Lost In The Twilight Hall), byť nápad s blackmetalovým skřehotem v pozadí vůbec není špatný. Rychle, tvrdě a s hromadou klapek v zádech vyrazili do boje THE ARROW. Snahu o nápadité zpracování Time What Is Time sráží nepřesvědčivý zpěv. Závěr již podruhé obstarává překopání Theatre Of Pain. Žel, tahle verze je ještě slabší než výše zmíněná. Nedá se svítit, ale tento tribut je opravdu hodně průměrný.

Autor: Bohouš Němec
Zdroj: www.rockshock.cz
www.blind-guardian.cz - Czech and Slovak Bards' Guild © 1997-2017 Votan TOPlist