novinky
členové kapely
historie
diskografie
videografie
recenze
rozhovory
koncerty a turné
fotogalerie
download
odkazy
informace o webu
diskuzní fórum
tributní projekt BG


uk
Hansi o Tolkienovi pro Metal Hammer (1998)

Bohužel jsem z vašeho nového alba nic neslyšel, mohl bys mi o něm něco říct?

Je to, jak bych tak řekl, vyvinutější Imaginations From The Other Side . Všechny prvky z nichž se skládá jsou obsaženy také na nové desce. Věřím, že jsme je dovedli k hranici toho, co teď umíme, je tu více sborových zpěvů, bohatší nástroje a spousta písní je mnohem lepší. Můžeš tam slyšet všechno od skoro thrashe až po melancholické balady. Chtěli jsme využít maximum za svých schopností, od podpůrného zpěvu až po bicí, které skoro zpívají.

Myslím si, že na vašich dvou předposledních deskách byla slyšet inspirace v SAVATAGE, nebo QUEENSRYCHE. Odkud přicházela inspirace tentokrát?

Naše inspirace je v zásadě pořád stejná. Obsahuje kapely, o nichž si mluvil a QUEEN. Snažili jsme se dát naší muzice co nejosobnější charakter, co to šlo. Zní teď fakt impozantně. Mohl bych styl, který teď hrajeme nazvat "fantasy metal". Jen pro tvojí představu, naše nová deska je ještě blíž k tomuto stylu než And the Story Ends nebo Mordred's Song. Jedna z písní mi připomíná SEPULTURU, i když slova jsou někde úplně jinde. Taky se objevuje vliv JETHRO TULL a starších Genesis.

Co já vím, tak "NIME" je založeno na Tolkienovo Silmarilionu. Mohl bys k tomu říct víc, např. s kterými příběhy z knihy přesně jsi pracoval?

Hlavně jsem se zaměřil na kletbu rodu Feanoru. Začal jsem se zničením dvou stromů světla Ungoliantou a Morgothem, přes pátou bitvu ve Středozemi jsem se dostal až na Bitvu nespočitatelných slzí, kde jsem, troskami z této bitvy, skončil. První píseň mluví o Morgothovi a legendárním pavoukovi Ungoliantě. Druhá o pádu noci do temna, které nastalo po zničení stromů světla a vyhnání rodu Noldorů z blažené země, Amanu. Třetí píseň je o jednom z hlavních hrdinů, Feanorovi, příběh bitvy pod hvězdami a hlavně o Feanorově myšlenkách a pocitech následujících Kinsla..., jež přinesl na své cestě do Středozemě. Čtvrtá píseň má co dělat s Feanorovým synem Maedhorem. Maedhoros byl zajat Morgothem, pánem temnot a zavěšen za zápěstí na skálu a píseň je o jeho isolaci. Další Mirror, Mirror hovoří o incidentu kdy Finrod a Turgon uviděli představy, které vytvořil Pán Vod a rozhodli se vytvářet skryté pevnosti aby se ochránili před přicházející pohromou. Noldor hovoří o kletbě Noldorů a jejich cestě skrz ledy Amanu. Time Stands Still, je příběh o výzvě Noldorského Nejvyššího Krále Fingfolina Morgothovi a bitvě Náhlého Ohně. Osmá píseň je Maeglinovi, který vešel do skrytého údolí Tumladenů a připojil se k armádě Gondolinských a o přání nového Nejvyššího Krále Noldoru, Fingona, najít znovu cestu do Blažené země. Další je o Finrodovi, který umírá v bitce s vlkem a o příběhu Berena a Luthieny po Berenově smrti. O tom, jak se Beren cítí v Komnatě Smrti, kde na Luthienu, jak mu řekla, čeká. Poslední píseň Dark Passage, pojednává o Bitvě Nepočitatelných slzí a specielně o Hurinovi, pravděpodobně nejproslulejším, válečníkovi lidského typu.

Takže posloupnost je téměř shodná s kapitolami knihy.

Správně. Vynechal jsem stvoření Slunce a Měsíce a první válku v Beleriandu, protože jsem se snažil pojmout příběh z pohledu Maglora, pěvce. Eventualně můžu příběh dokončit až po Válku Hněvu. Bude tam další znamení se slovy pro Maglora. On je komponent těchto písní a pro mě je hlavním charakterem příběhu.

Můžeme očekávat, že i další album bude na námět J.R.R. Tolkiena?

Jo, něco takového je velice pravděpodobné. Nevím ještě, jestli budu pokračovat se Silmarilionem, nebo jestli se vrhnu na Akallabeth nebo na Pána Prstenů.

Pro mě by bylo moc zajímavé, kdybyste se měli zaměřit na Akallabeth.

Opravdu? Tolkienův text je relativně krátký, takže dává komukoliv, kdo disponuje aspoň malou fantazií ten příběh vyprávět. Zaujaly mě postavy, z té části příběhu, v které jsem se šťoural a věřím, že je to velice zajímavá část, jelikož jde o nejdůležitější kus historie elfů.

Věřím, že Tolienova tvorba, se všemi těmi publikacemi jeho rukopisů, je něco, co stojí za prostudování.

Očividně mluvíš o sérii "Historie Středozemě". Moc mě to zajímá. Je to něco co mě svým způsobem vzrušuje.

Jak moc je pro tebe literatura důležitá?

Moc důležitá. Pro BLIND GUARDIAN Tolkien představuje hlavní zdroj inspirace ve většině písní. Mě osobně se líbí i spousta dalších děl, jako např. Ring Of Nibelungen, které je, jak si myslím, téměř stejně důležité jako Tolkienova práce. Literatura je pravděpodobně jediné místo, kde můžu vypnout a nechat svou mysl volně poletovat, protože zbytek mého života je o muzice.

Kteří další spisovatelé ovlivnili tvůj život a texty?

Určitě Stephen King. Miluju "Dark Tower". Stephen Grandy a jeho "The Rhinegold Saga", Marion Zimmer Bradley, Gary Jennings, který je sice historik, ale jeho styl psaní je spíš fantasy. T. H. White, neboť mě zajímá Arthurova výprava, Mary Stewart.

Tuším, že i Michael Moorcock.

Jo jasně, je skvělý! Stál by za to, pokusit se o koncepční album založeném na jeho díle. Mluvil jsem s jedním svým italským přítelem, který mi řekl něco, co jestli je pravda je pro mě velice důležité; k tomu musím říct, že příběh, který na našem posledním albu končí před příchodem Turina, bude mít pokračování na EP, které bude vydáno na přelomu roku 98/99, kde budu hlavně pracovat s Turinem. A ten Ital mi řekl, že Turin je postava, která je inspirovaná Elricem právě od M. Moorcocka. [jestli se někdy potkáme, chtěl bych s Vámi o tom mluvit pane Kürschi! - Ares]

Možná. Nikdy jsem o tom nepřemýšlel.

Ani já ne. Ale je tam mnoho společného mezi těmito dvěma postavami.

Jakkoli ale, Elricovy příběhy byly vydány před publikací Silmarilionu.

Ovšem, Silmarilion byl vydán v 70-tých letech, jestli se nepletu.

V roce 1977...

Pak možná byl někdo kdo oba autory ovlivnil.

Představ si, že někdo nemá ani ponětí o Tolkienových čí Kingových knihách. Jak takový člověk vnímá vaše texty a muziku?

Myslím, že takový Thomen by byl povolanějším odpovídat na tuto otázku, protože on nic z toho nečetl. Možná, že není tak důležité porozumět slovům, jako spíš cítit jejich ducha a být uvolněný a přístupný příběhům, které mají do reality mnohdy daleko. Samozřejmě i v těchto příbězích lze najít něco skutečného např. to jak se postavy staví k životu, to jak je příběh cítěn a porovnáván s opravdovým životem. Ale co se textů týče, může se na ně každý, jestliže není na fantasy příběhy, dívat ze své vlastní perspektivy. U muziky to platí dvojnásob. Jestliže někdo má rád pohádky a sny, ucítí je tam i když nemá ani ponětí o čem texty jsou.

Je tu názor, že Tolkienova práce byla alegorická.

On to i sám řekl, že je to hlavně pohádka.

Vyjadřuje to skutečné pocity?

Ano, moje pocity. Například, Silmarilion byl napsán, pokud vím, během první světové války. Někdo tedy ve světle této skutečnosti, může říct, že to není pouhá pohádka. A bude mít určitě v lecčem pravdu.

Chtěl jsem to slyšet od tebe, protože je tu názor, že Tolkien ve skutečnosti psal o něčem jiném.

Jeho hlavní cíl byl, jak věřím, hrát si s čtenářem. Vtáhnout ho do příběhu a vtělit ho do postav příběhu. Chtěl víc než někoho učit nebo porovnávat se skutečností: chtěl vyburcovat čtenáře a udělat z něj součást příběhu. Například to jak popsal Valara, to je jako kdyby řekl, že Valar byl čtenář: on vnáší život do příběhu. On je Eru, který stvořil vesmír.

Jaké další kapely, si myslíš, že dobře pracují s Tolkienovými texty?

Tak na to ti odpovědět nemůžu. Znám spoustu death nebo gotických kapel, které pracují s podobnou tématikou ve svých textech, ale já nemám rád jejich hudbu, takže nevím, kdo je a kdo není úspěšný. Samozřejmě se čas od času objeví kapela, která dobře naloží s Tolkienovými texty, ale já si nemyslím, že to je právě příčina jejich úspěchu. Je to stejné jako u nás: texty pomáhají vytvořit příběh tak, aby byl do jisté míry soběstačný, ale hlavní část je vždycky v muzice.

Tyto death metalové kapely, jak jsi řekl, spíš pracují se "zlou" stránkou Tolkienovy práce. Jaký na to máš názor?

Abych pravdu řekl, nikdy jsem jejich texty nečetl.

Porovnávají jej se Satanem atp.

To je kravina! Já se snažím s příběhem pracovat realističtěji. Dávám větší důraz na cítění postav než na příběh samotný. Pokoušel jsem se, například, vytvořit pocit Maedhrosovy izolace, když je připoután ke skále a dívá se směrem k vrcholkům Thangorodrimu, pomocí chladného větru a prázdné země kolem něj. To je způsob, jakým já nakládám se "zlou" složkou příběhu a myslím, že je to mnohem zajímavější než porovnání se Satanem. Možná řekneš, že Tolkien nikde nepopisoval postavy charakterově špatné, že nikde není, například, popis Saurona. On si jednoduše hraje s pocity a s několika slovesy a nechává se obklopit tou atmosférou. Komu se líbí svět Blade Runnera, Journey Through The Dark je pro ty, kdož zapomněli kdo jsou, pro čas a pro Jhary-a-Conela - postavu od M. Moorcocka. Black Chamber má co dělat s někým nalezeným ve světě Twin Peaks a jehož duše je černá. Quest For Tanelorn je jasně taky o Jhary-a-Conelovi. Ashes To Ashes je z reality a má co dělat se smrtí mého otce. The Bard's Song - In The Forrest a Pipers Calling jsou o vzájemném setkávání se. Bard's Song - The Hobbit je jasně o Hobbitech, Somewhere Far Beyond je o Dark Tower od Stephana Kinga a o těch, kteří se zde našli.

Máš nějaké písně, které jsi napsal na základě svého vlastního příběhu?

Jo, na desce Imaginations From The Other Side je to Bright Eyes, která pokračuje v And The Story Ends.

Ta se podobá "Nekonečnému příběhu" od Michaela Endeho.

Ano, ten je velmi dobrý. Většina z jeho knih patří k mým nejoblíbenějším.

"Zrcadlo v zrcadle" (The Mirror Inside The Mirror) byla skvělá kniha.

Neuvěřitelná kniha. Fakt!

On je geniální.

Byl, naneštěstí (pozn. Michael Ende zemřel před několika lety). Jak říkám, Bright Eyes a And The Story Ends připomínají Nekonečný příběh. Nebyl jsem tím ale inspirovaný. Chtěl jsem pouze napsat příběh, který končí tím, že nabírá nějaký směr.

O čem to tedy přesně je?

Je o osamělém chlapci žijícím v tomto světě. Navzdory jeho věku, je mu okolo 10, je velice chytrý a má určitý speciální talent. Nevychází dobře s lidmi kolem sebe, ani se svojí rodinou. Takže je opuštěný a eventuelně začíná ztrácet svou mysl. To se stalo v Bright Eyes. Důvod, proč nevychází se svým okolím je ten, že už si vytvořil svou vlastní představu o pravdě a že nepatří mezi lidi, kteří vždy říkají "ano". Nakonec, skrz zrcadlo, které je na přebalu, přichází do kontaktu s jiným světem. Protože je moudrý zajímají ho obě strany, ta zlá i ta dobrá. Zpočátku odmítá akceptovat pozitivními představy z jiného svět. Když se tak ale stane, dilema je na světě: jakou cestou se vydá? Vybere si dobrou nebo zlou cestu? Zůstane v realitě, nebo skočí do jiného světa? Nebo, a to je konec příběhu, v písni "And The Story Ends" skočí, najde přítele, ale není jasné, jakou cestu si vybral.

Nezajímalo by tě napsat nějaký příběh a vydat ho?

Jo. Stále pracuji na něčem takovém, ale velice pomalým tempem. Nemůžu pracovat rychleji, protože z důvodu, že jsem muzikant, se mi nedostává příliš mnoho času. Napsal jsem už spoustu krátkých příběhů, poskytl jsem nápady pro texty a obaly, něco můžu publikovat ve svých textech, ale na něco je potřeba kniha, která zabere mnoho času. Možná desetiletí, ne dřív, může trvat sbírání zkušeností na vytvoření specifického stylu potřebného k tomu udělat něco zvláštního.

Jak je možné, že je Tolkien tak oblíbený mezi metalovými fandy?

Myslím, že je to tím, že tak perfektně padne na tu muziku a spolu tak vytváří nový svět. Tolkien byl v tomto oboru perfekcionista. V jeho tvorbě je všechno: duch, mytologie, politika, jazyky a to jsou také složky, které tvoří Heavy metal. Co dál? Jedno vím jistě: mám rád Tolkiena a mám rád metal.

Co přebal k novému albu, je to opět práce Andrease Marschala?

Ano. Dělal už přebal k singlu Mirror, Mirror, který byl, v Německu, vydán před několika týdny. Neplánovaně byl velice úspěšný. V Německé top-chart se dostal na 42. příčku [v té době byl v Řecku na 8. místě - Ares]. To se ještě nikdy předtím nestalo. Obal představuje Noldory, jak jdou ledovou zemí. Vede je posel Krále, který jde vpředu bouří a sněhem, držíc v rukou Fingolfinovu zástavu. Na obalu alba bude Luthien tančící před usínajícím Morgothem. Můžete tam vidět i Berena ve vlčí podobě. Dal jsem Andreasovi mnoho informaci do detailů rozpracovaných, o tom, jak Tolkien popisuje své postavy a teď už se nemůžu dočkat, jak bude výsledek vypadat. Už jsem viděl nějaké skicy toho, jak si Andreas představuje místnost a scénu celkově a vypadá to fakt dobře. Ten vlk vypadá dost agresivně, ale mě se to líbí, stejně tak jako se mi moc líbí to jak nakreslil tančící Luthien.

Jaký je tvůj názor na situaci v Heavy Metalu všeobecně?

Věřím, že se opět stává populárním. To je něco, co jsem tak brzy nepředpokládal. Mám rád kapely jako RHAPSODY nebo HAMMERFALL. Můj jediný problém co se metalu týče je, že se mi zdá příliš zastaralý s málo nápady. Přestože metal má své kořeny prorostlé už dvěmi desetiletími, věřím, že by mohlo být představeno něco nového. Například, HAMMERFALL mě trošku unavil, protože je to stejná muzika, jakou jsem poslouchal v 80' tých letech. Upřednostňuji např. styl SAVATAGE, kteří se neustále vyvíjejí. To je cesta, kterou se snažíme jít i my: být stále heavy metalisté, ale zároveň do své tvorby vnést tolik vývoje a současných hudebních vlivů, jak je jen možné.

Jaký je tvůj názor na progresivní/pokrokový metal?

To je problém, který souvisí s tím, co jsem právě říkal. Hrát progresivní metal neznamená hrát příliš technicky. Některé z kapel, které o sobě říkají, že hrají progresivní metal jako by zapomínaly vnést do toho něco pozoruhodného, nového. Přesto si myslím, že je to velice zajímavý styl.

Jaký si myslíš, že mělo význam album "The Forgotten Tales" pro fandy BLIND GUARDIAN?

Myslím, že album přijali všichni, kterým se líbí folk metal. Samozřejmě, že ti, kdož mají radši BG jako speed metalovou kapelu, asi moc spokojeni nebyli. Ale nakonec si myslím, že úspěch mělo, i když ne takový jaký očekávala naše nahrávající společnost ještě než vyšel singl Mr. Sandman. Možná, že to způsobily písně použité na předchozím albu. Možná bylo lepší nechat tam jenom písně jako Surfin' USA nebo Mordred's Song v jejich druhé verzi.

Jaký je tvůj nenaplněný hudební sen?

Složit rockovou operu o "Pánu prstenů". To je sen i Andreho, takže je dost možné, že něco takového bude jeden z našich budoucích plánů. Abych byl upřímný, napsali jsme už 4 písně, které jsou podle mě lepší než cokoliv na Imaginations... nebo na Nightfall.... Ale teď je to pasé, když vychází Nightfall a připravuje se nové EP.

Jak to se bude jmenovat?

Stále nevíme. V současné době má název balady "Harvest Of Sorrows". To je muzika podobná "Scarborough Fair" od Simona & Gartfunkela. Je tam taky jedna doom metalová věc, jedna typická BG záležitost a jedna pro nás už taky typická orchestrální skladba. Právě jsme nahráli bicí a základ EP, ale stále nejsme rozhodnuti, jestli vyjde na konci 1998 nebo na začátku 1999.

Jedna z posledních otázek. Jaký máte plány pro nadcházející turné?

První část turné bude po zemích střední Evropy: Německo, Francie, Rakousko, Švýcarsko, Itálie na festivalu, Československo, Maďarsko...

...Řecko?

Určitě budeme v Řecku tento podzim. Nemůžeme přijet v první vlně tour, ale přijedeme v druhé části, kdy máme v plánu i Španělsko. Německo, Řecko a Španělsko jsou pro nás nejdůležitější evropské trhy. V srpnu hrajeme v Brazílii, v Argentině a možná i v Kolumbii. Pak jedeme do Japonska a Jihovýchodní Asie.

Dobře. Dík za rozhovor!

Zdroj: řecký Metal Hammer
www.blind-guardian.cz - Czech and Slovak Bards' Guild © 1997-2017 Votan TOPlist