novinky
členové kapely
historie
diskografie
videografie
recenze
rozhovory
koncerty a turné
fotogalerie
download
odkazy
informace o webu
diskuzní fórum
tributní projekt BG


uk
"Po stopách slepého strážce"

Německá power-speedmetalová formace BLIND GUARDIAN má za svou více než patnáctiletou historii na kontě několik velmi úspěšných alb včetně dvou koncertních. Jak jsem se sama přesvědčila při několika jejich vystoupeních, na přízeň fanoušků si rozhodně stěžovat nemusí. K úspěchu kapely výraznou měrou přispívá výraznou dávkou díky svému specifickému hlasovému projevu vokalista a leader Hansi Kürsch, se kterým jsem se sešla před vydáním jejich aktuálního DVD, aby okomentoval diskografii BLIND GUARDIAN a zhodnotil s odstupem času práci celé kapely. Na otázku, zda si udrží svou současnou pozici na metalové scéně, nejspíš odpoví až příští deska. Zatím nechme Hansiho, ať nám přiblíží atmosféru nahrávání jednotlivých alb…

Batallions Of Fear 1988

Je to už hodně dávno. Byli jsme tenkrát velmi mladou kapelou a honě nás ovlivňovala tvorba IRON MAIDEN a HELLOWEEN, což si dáš při poslechu alba dohromady celkem snadno. Také jsme tenkrát hodně poslouchali kabely jako QUEENSRYCHE. Doufal jsem, že i elementy z jejich tvorby budou na naší desce rozpoznatelné. Bylo to naposledy, co jsem něco takového chtěl. Neměli jsme moc zkušeností a vlastně jsme poprvé nahrávali v profesionálním studiu. Asi tři nebo čtyři týdny jsme trávili mimo domov. Vždy jsme o něčem takovém snili, ale nikdy jsme si neuměli představit jaké by to bylo, kdyby k tomu skutečně došlo. Bylo to pro nás velká party, kterou jsme si všichni pěkně užívali. Jakmile začalo svítat, okamžitě se začalo nahrávat. O celou produkci se postaral Kalle Trapp, který nám hodně pomohl. Přišel s nápadem, aby refrény byly nazpívané víc než jedním člověkem, a tak jsme to i udělali. Vznikl tak styl typický pro BLIND GUARDIAN. Po vydání Battalions Of Fear jsme měli pocit, že to ještě není to pravé. Měli jsme úspěch v Německu a Japonsku, ale nezaznamenali jsme téměř žádné ohlasy v ostatních zemích. Nicméně jsme splnili očekávání nahrávací společnosti a pravděpodobně jsme byli dost dobří, abychom dostali šanci nahrát další album.

Follow The Blind 1989

Desku jsme nahrávali o rok později v Karo Studiu, stejně jako tu předchozí. Když se na ni dívám s odstupem času, musím říci, že ji považuji za nejslabší z naší tvorby. Některé skladby jako například Valhalla anebo Follow the Blind jsou výborné a jsou považovány za velmi hodnotné i v současnosti, ale pravděpodobně jsme tenkrát nebyli opravdu připraveni jít do studia a udělat další album. Byli jsme dost mladí a poslouchali jsme thrashmetalové kapely jako HOLLY TERROR a TESTAMENT. Hodně nás také inspirovali například FATES WARNING anebo FORBIDDEN. Nikdo z nás neočekával, že by se deska prodávala víc než Batallions Of Fear, ale opravdu tomu tak bylo. Stala se velmi úspěšnou po celé Evropě. Jedním z důvodů úspěšnosti byl určitě fakt, že se na albu objevil Kai Hansen, který v té době opustil HELLOWEEN a byl velmi dobrým kamarádem Kalle Trappa . Podílel se na skladbách Banish From Sanctuary a Valhalla a to zřejmě přitáhlo pozornost mnoha lidí. Možná díky tomu jsme později dostali šanci nahrát v Japonsku živé album. Pracovat s Kaiem pro nás byl tenkrát nejúžasnější zážitek od vzniku kapely. Po vydání Follow the Blind jsme nedělali nic jiného, než každý den dokola zkoušeli a snažili se nacvičit nové skladby, jak nejrychleji to šlo.

Tales From The Twilight World 1990

Celá práce na tomto albu probíhala na velmi profesionální úrovni. Konečně jsme byli schopni do něj dát všechny nápady, které jsme nosili v hlavě předtím, než jsme šli do studia. Byla to nejlépe připravená deska a kapela na ní udělala dosud největší pokrok. Spousta lidí považuje, Tales From The Twilight World za naše zlomové album, ale dle mého názoru jím nebylo. Dosáhli jsme s ním neočekávaných úspěchů. V Japonsku to bylo naše první vydání a dostali jsme se tam sním hodně vysoko. Na jedné straně se nám velmi dařilo, ale na druhé straně nám onemocněl Thomen, který musel nějakou dobu zůstat v nemocnici, kde podstoupil operaci plic. S turné jsem museli počkat, až se dá vše do pořádku. Nebylo možné ho zrušit. Bylo to naše první velmi důležité turné, kde jsme hráli jako headlineři. Navštívili jsem spoustu zemí a reakce publika byly naprosto neuvěřitelné. Po takovém úspěchu jsme byli přímo nažhavení na další práci. Poté co jsme viděli reakce nadšených fanoušků a zjistili jsme, jaké šance se pro nás rýsují třeba v Japonsku, jsem měli opravdu velkou motivaci.

Somewhere Far Beyond 1992

Obsahuje klasické skladby BLIND GUARDIAN jako The Bards Song – In the Forest. Je to jedno za alb, která jsou stylově hodně podobná tomu předcházejícímu. Technicky je samozřejmě na vyšší úrovni a produkce je také lepší. Proti Tales From The Twilight World Jemeny něm ale velký pokrok neudělali. Z mého pohledu patří v historii kapely mezi méně hodnotné, ale definitivně nám otevřelo japonský trh, kde jsme se s ním umístili na prvním místě v hitparádách. Následovalo společné evropské turné s ICED EARTH, které pro nás bylo hodně úspěšné. Od té doby mezi námi trvá velké přátelství . Po něm jsme absolvovali první velké turné po Japonsku. Tenkrát tam zrušili své turné BLACK SABBATH a oni za ně potřebovali nějakou náhradu. Hráli jsme na místech, která měla hodně velkou kapacitu, a bylo pro nás nepředstavitelné, abychom je zaplnili. Každý byl ale nadšen, jak vše probíhalo. Užili jsme si tam spoustu zábavy. Pravděpodobně to bylo jedno z nejhezčích období v mém životě. Také jsme tam nahráli živé album. Rozhodli jsme se nahrávaní první živé desky rozdělit do dvou dnů. První den jsem hráli v Tokiu. Ten druhý koncert byl díky reakcím publika jedním z nejlepších v celé naší kariéře. Byla to magická noc. Nikdy jsem nezažil podobné reakce. Japonské publikum je naprosto rozdílné od našeho evropského. Jsou velmi kulturně založeni. Desku jsme pojmenovali jednoduše Tokyo Tales. Pozitivní bylo, že Somewhere Far Beyond bylo to pravé album, které přišlo na svět v ten správný čas. Měli jsme velký úspěch, ale byli jsme vyčerpaní. Uvědomovali jsme si, že je čas na delší pauzu.

Imaginations From The Other Side 1995

Chtěli jsme přijít s něčím dobrým a působivým. Věděli jsme moc dobře, že delší přestávka je nezbytně nutná. Měli jsme za sebou čtyři alba a jedno živé, která byla ze strany fanoušků ceněna hodně vysoko. Nechtěli jsme vydat další desku do doby, než si tím, co uděláme, nebudeme stoprocentně jisti. K tomu jsme potřebovali víc času, a jak se později ukázalo, naše rozhodnutí bylo správné. Myslím, že Imagination From Te Other Side bylo naše zlomové album. Se Somewhere Far Beyond jsem se dostali do sedmi zemí, ale tohle se začalo prodávat po celém světě. V určitém slova smyslu pro nás bylo stejně důležité jako Tales From The Twilight World. Dokázali jsme, že jsme schopni změnit styl. Začali jsme používat nové prvky, ale neupustili jsme od svých kořenů. Je to asi dosud naše nejagresivnější deska. Turné bylo naprosto fantastické. Dostali jsme se do krajin, kde jsme předtím nikdy nebyli. V Evropě nás z klubů přesunuli do větších hal a stejně jako v Japonsku bylo téměř všude vyprodáno. Poprvé jsme se objevili v Kanadě a v Jižní Americe, která pro nás byla hodně důležitá a zajímavá. Na tamním trhu se děje dost podivných věcí, ale pro nás bylo podstatné, že přijali příznivě naše album Imaginations From The Other Side.

The Forgotten Tales 1996

V podstatě jsme prokázali laskavost naší nahrávací společnosti. V Dánsku, ve stejném studiu, v jakém jsme nahrávali Imaginations From The Other Side, jsme natočili skladbu Mr.Sandman. Byli jsme rozhodnutí ji na album nezařadit. Přesvědčili nás ale z naší nahrávací společnosti. Prostě si ji vyslechli a řekli, že ji tam dát musíme, jinak bude naše promo turné hodně ochuzené. Měli jsme pro toto album připravený hodně chytrý plán. Celá práce na desce proběhla velmi rychle. V prosinci jsem dostali nápad zrealizovat album a v lednu následujícího roku jsem šli do studia. Celé to trvalo tak čtyři týdny. Ke skladbě Mr.Sandman jsme pořídili velmi drahé video, které se ale nikdy neobjevilo. Museli jsme ho zničit, jak přesně očekávali lidé z naší nahrávací společnosti. Pořád máme coververze velmi rádi. Možná jednoho dne uděláme ještě jiné album, které by určitě bylo žánrově odlišné.

Nightfall In Middle Earth 1998

Nightfall In Middle Earth byla nejen pro mne, ale i pro všechny členy kapely velká výzva. Věděli jsme, že nahrávaní bude trvat měsíce a že celá záležitost bude velmi nákladná. Rozhodli jsme se opět použít osvědčené kvalitní prvky jako na Imaginations From The Other Side plus tunu nových. Zabrousili jsme do renesance. Je to koncepční album, které má svůj příběh. Možná to vypadalo, jako že se BLIND GUARDIAN rozhodli udělat soundtrack pro film. Byla to riskantní věc a hodně jsem o tom mluvili, ale je to jednoznačně naše nejlepší deska a ne žádný soundtrack. Nejzásadovější v naší historii asi zůstane Imaginations From The Other Side, ale dle reakcí fanoušků vím, že Nightfall In Middle Earth je asi nejpopulárnější od dob Tales From The Twilight World. Myslím, že v porovnání s těmito alby jsem udělali velký pokrok. Turné trvalo osm měsíců a hráli jsme snad všude. Poprvé jsem se rozhodl nehrát na baskytaru. Chtěl jsem se na podiu cítit pohodlně a vystupovat bez jakýchkoliv nástrojů. Oslovili jsme Olivera, který je v naší kapele dodnes. Strávili jsem měsíce ve studiu a neměli jsme čas pořádně zkoušet, než jsme vyrazili na turné. Byla to pro nás katastrofa, ale šli jsme do toho přímo a to nás zřejmě posílilo.

A Night At The Opera 2002

Po dokončení Nightfall In Middle Earth nám trvalo minimálně osm měsíců, než jsme začali dávat dohromady nápady, jak by mělo vypadat další album. Je hodně svěží, plné nových nápadů a můžeš z něj vycítit, jak důležitá je pro kapelu naše kariéra. Co se kvality týká, je na stejné úrovni jako deska předchozí a rovněž se stala hodně úspěšnou. Zaznamenali jsem velký postup u naší nahrávací společnosti, protože nejdříve považovali za téměř nemožné, že si udržíme úspěch, kterého jsme dosáhli po vydání Nightfall In Middle Earth. Skladby jsou hodně složité a deska jako celek je skutečně náročná na poslech. Takhle jsme to přesně chtěli. Věděli jsme, že je nezbytné přijít s něčím novým. Řekl bych, že A Night At The Opera je hodně specifická deska a v naší diskografii má zvláštní místo. Pravděpodobně nejdůležitější je, že z celého alba je cítit příjemná atmosféra, která mezi námi panovala při komponování jednotlivých skladeb. Stále je pro nás vzrušující tvořit něco nového a hodně důležité je neupustit od kvality, což se v případě A Night At The Opera nestalo. Udělali jsme velký krok kupředu. V Německu jsem hráli na místech, jejichž kapacita byla mezi dvěma až šesti tisíci míst. Bylo to fantastické. Měli jsme určité obavy a problémy s realizací turné k albu Nightfall In Middle Earth, ale přenést na pódium A Night At The Opera pro nás bylo dosud to nejtěžší.

Live 2003

Opakuje se téměř stejná situace jako po vydání Somewhere Far Beyond : cítíme, že potřebujeme delší přestávku. Možná bude trvat nejméně dva roky, než půjdeme znovu do studia a než přijde na svět další album od BLIND GUARDIAN. Turné trvalo poměrně dlouho. Dát dohromady živé album byla opět nová zkušenost. Nevybírali jsme pouze ze dnou koncertů, ale téměř ze čtyřiceti. Za celou doby jsme odehráli přes třicet skladeb z naší diskografie. Skladby jsme vybírali podle atmosféry a reakcí fanoušků. Vybírali jsem ty, které od nás chtěli slyšet nejvíce. Celá produkce byla na vysoké úrovni a my jsem měli šanci se tím prezentovat zvláště v Evropě. Fanouškům se líbilo stát se součástí naší živé desky. Energie, kterou jsme vydávali na pódium, se nám vracela zpět díky reakcím publika a to hlavně v jižní Evropě. V Itálii a ve Španělsku lidé reagovali úplně fantasticky a my jsme si to všechno hodně užili. Celé turné probíhalo hladce a bez větších potíží. Poprvé s námi byl profesionální doprovod. Je pro nás čest mít takové publikum a zázemí, jaké máme. Každou noc na turné jsem se s kapelou soustředili, abychom podali maximální výkon. Bylo to fantastické a vzrušující. Rozhodli jsme se také uspořádat vlastní BLIND GUARDIAN festival a momentálně vychází naše první oficiální DVD. Dali jsme dohromady zajímavý materiál, na kterém nechybí také spousta záběrů z našeho světového turné.

Autor: Karla Černá
Zdroj: Spark (04/2004)
www.blind-guardian.cz - Czech and Slovak Bards' Guild © 1997-2017 Votan TOPlist