novinky
členové kapely
historie
diskografie
videografie
recenze
rozhovory
koncerty a turné
fotogalerie
download
odkazy
informace o webu
diskuzní fórum
tributní projekt BG


uk
"Mýtický krok k dokonalosti"

Ve chvíli kdy se objeví zpráva o novém albu BLIND GUARDIAN, v metalovém podhoubí to zašumí a tisíce příznivců v naději očekávají další neobyčejný počin tohoto německého tělesa. Fantasy metalisté z Krefeldu nejsou kapelou, která by svá díla chrlila na počkání. Každá jejich deska je pečlivě naplánovaná, složena a vyprodukována, přičemž neexistuje detail, který by byl opomenut. Dalším krokem k proslulosti BLIND GUARDIAN je letošní počin A Twist And The Myth. Skupina se sice rozloučila se svým dlouholetým bubeníkem Thomenem Stauchem, ale zdá se, že ji ani první změna v sestavě nezabránila ve vytvoření dalšího fantastického power metalového představení. Kytarista Marcus Siepen si nemohl současnou situaci vynachválit, a dokonce připustil, že bychom se nového počinu pod hlavičkou BLIND GUARDIAN mohli dočkat dříve než za obligátní čtyři roky.

A Twist And The Myth je první album, které jste nahrávali v jiné sestavě, než byla ta předešlá. Co vedlo Thomena k tomu, že vás po těch dlouhých letech opustil?

Sledovali jsme už několik let, že se naše hudební vize rozcházejí. Bylo čím dál těžší se na něčem shodnout a to se později odrazilo nejen na naší tvorbě, ale i v obchodních záležitostech a po osobní stránce. Rok od roku se to prohlubovalo, až jsme došli do bodu, kdy si obě strany uvědomily, že nemá smysl pokračovat společně dál. Hodně jsme spolu na toto téma hovořili a rozhodli jsme se, že bude lepší, když se naše cesty rozejdou. Thomenovi samozřejmě přejeme to nejlepší s jeho vlastními projekty. Teď když jdeme každý svým směrem, už je to mezi námi všechno v pořádku.

Bylo hledání jeho nástupce složité? Kde jste nakonec Frederika Ehmkeho objevili a čím vás tak nadchl, že jste ho vzali do BLIND GUARDIAN?

Nehledali jsme ho, on si totiž našel nás (smích). Vůbec jsme o něm nevěděli, nikdy jsme neslyšeli hrát. Sice jsme měli pár tipů, kdo by měl Thomena nahradit, a tyto lidi jsme oslovovali. Zhruba ve stejný okamžik však Frederik sám od sebe zavolal Andrému a řekl mu, že by chtěl být naším bubeníkem. Vzkázali jsme mu, ať pošle aspoň demo nebo něco na ten způsob. On místo toho poslal přímo DVD, kde hraje naše skladby, což na nás udělalo obrovský dojem. Nejenom, že to od něj byl vysoce profesionální přístup, ale navíc hrál na bicí naprosto brilantně. Hned jsme si ho pozvali, abychom se seznámili osobně, zkusili jsme s ním některé novější skladby a vše bylo perfektní. Hodí se k nám hráčsky i lidsky, nemuseli jsme se dlouho rozhodovat, jestli ho vezmeme.

Thomen mě překvapil, jak se pustil do nových projektů. Cítil se nevyužit v BLIND GUARDIAN?

Nemyslím si to, mohl dělat všechno, co chtěl. V kapele nejsou žádné limity nebo hranice. Každý člen může přijít se svými nápady, připomínkami nebo rovnou skladbami. Sám nevím, co si o tom myslet. Když se totiž podívám na jeho projekt SAVAGAE CIRCUS, tak mi to připadá, že takhle jsme s BLIND GUARDIAN hráli před patnácti lety. Podobné věci už neskládáme, protože bychom se opakovali. Chceme vyvíjet dál a historii necháváme na pokoji. Nemůžeme kvůli někomu skládat pořád tak, jako jsme to dělali v minulosti. Ale když se to Thomenovi líbí, ať klidně pokračuje. BLIND GUARDIAN už však takové skladby dělat nebudou.

Jak už jsi naznačil, SAVAGE CIRCUS je takový mladší brácha BLIND GUARDIAN, ale co čekáš na jeho kapelu COLDSEED?

Tak to je naopak úplně v pořádku, dost se mi to líbí. Znal jsem některé skladby, protože mi už dříve Thomen pouštěl demo. Není to vůbec špatné a především je to úplně jiné než BLIND GUARDIAN. Dokonce jsou tam i prvky nu-metalu a jsem rád, že se takto realizuje.

Kromě stabilního bubeníka jste vyměnili i nahrávací společnost, jste u NUCLEAR BLAST spokojeni? Co vám nevyhovovalo na předchozí firmě a čím jsou naopak NUCLEAR BLAST ideální pro kapelu vašeho kalibru?

S naší novou firmou jsme maximálně spokojeni. S VIRGIN už nešlo dále pokračovat, protože lidé, kteří pro nás dělali a rozuměli naší tvorbě, byli vyhozeni a ti noví s námi nedovedli spolupracovat. I když jsme se snažili s nimi domluvit, nejlepší řešení bylo vyvázat se z kontraktu. Ihned poté se ozvali z NUCLEAR BLAST a okamžitě jsme poznali, že tady to bude fungovat na sto procent. Sedli jsme si úplně perfektně a momentálně jsme nadšení a natěšení na další spolupráci. Měli jsme sice nabídky i od jiných firem, ale NUCLEAR BLAST je pro nás úplně to nejlepší. Když jsme s někým na stejné vlně. Jde všechno snadněji.

Při nahrávání "A Twist And The Myth" se vyskytly problémy s Hansiho hlasivkami. O co šlo, jak vás to zdrželo a nemyslíš si, že je zvláštní, že se různé zdravotní patálie u vás vyskytnou při nahrávání alba? (V minulosti Thomenova autonehoda, problémy s rukou Andrého Olbriícha)

Podobné problémy se mohou stát kdykoliv. Hansiho sklátila silná chřipka těsně před tím, než jsme mohli dokončit nahrávání. Nemohl pokračovat, protože nejvíce to odnesl jeho hlas. Rozhodli jsme se, že si dáme pauzu v nahrávání. Jsme jenom lidé, onemocnět může každý. Zdraví je přednější, i když se tím opozdilo nahrávání alba a následně jeho vydání. Může se to stát kdykoliv znova, takže bych z toho nedělal vědu.

Předpokládám, že jste neopustili svůj perfekcionistický přístup při nahrávání. Nemáte chuť někdy v budoucnosti nahrát desku takříkajíc z jedné vody načisto?

Nevím, nevím. Takhle spontánně jsme naposledy nahráli Forgotten Tales. Od nápadu do realizace uteklo jen pět týdnů. Příprava byla krátká, vybrali jsme skladby, trochu je naaranžovali a rychle to nahráli. Pro klasické album BLIND GUARDIAN to však nepřipadá v úvahu. Jak sám říkáš, jsme perfekcionisté (smích) a dáváme důraz na to, že do studia odcházíme maximálně připraveni. Vše pečlivě nachystáme, abychom nemuseli pak ve studiu trávit dlouhé týdny a ještě tam něco na poslední chvíli komponovat a dodělávat.

Nechali jste se inspirovat nějakými svými staršími alby? Některé skladby mi připadnou v duchu alb "Imaginations From The Other Side" nebo "Somewhere Far Beyond"…

To se ti zdá možná díky tomu, že jsme se hudebně trochu vrátili ke svým kořenům. To byl záměr. Ale rozhodně jsme se neinspirovali přímo našimi staršími alby. Jedinou myšlenkou po A Night At The Opera bylo opět trochu pozměnit naše hudební směřování. V jeho důsledku jsme se letmo dotkli našich počátků, ale to spíše jenom tím způsobem, že jsme ubrali na orchestraci a je tam více klidnějších pasáží. Tohle sice může připomínat některá alba, která jsi zmínil, ale nechtěli jsme je určitě kopírovat. Ty vnitřní vibrace jsou sice stejné, ale naše dnešní vlivy už jsou jinde.

Jako ochutnávku před regulérní deskou jste vydali singl "Fly". Proč jste se rozhodli pro tuto skladbu?

Fly je pro BLIND GUARDIAN dost netypická skladba. Jednodušší by sice bylo dát na singl něco tradičnějšího, ale chtěli jsme ukázat naší další muzikantskou tvář. Schválně jsme naše fanoušky upozornili na to, že od nás mohou stále očekávat spoustu nových postupů. Fly reprezentuje moderní tvář BLIND GUARDIAN.

A čím se vám zalíbila píseň od IRON BUTTERFLY, která se na singlu rovněž nachází? Už delší dobu jste ke coververzím nesáhli…

U předělávky rozhodlo to, že se nám píseň In A Gadda Da Vida od IRON BUTTERFLY vždy líbila a chtěli jsme ji překonat do našeho unikátního a nahrát ji tak, aby byla pořádně heavy. Výsledek je podle mě příjemné překvapení.

Chystáte někdy v budoucnu i další cover záležitosti?

Něco by se mělo objevit na druhém singlu, které vyjde asi v lednu příštího roku. Jsem přesvědčen, že ještě nějaké předělávky nahrajeme, ale není to bezpodmínečná nutnost. Je to docela dobré odreagování, ale nesmíme to přehánět.

V souvislosti s předělávkami by mě zajímalo, jak daleko jste s uvažovaným druhým dílem "Forgotten Tales"? Svého času jste zmiňovali, že na něj kromě cizích skladeb chcete přearanžovat a nahrát některé hodně staré záležitosti z dob před prvním albem…

(smích) I když o této věci téměř vůbec neuvažujeme, lidé se nás na to pořád ptají. Nahrávání prvního dílo byla velká zábava, kterou jsme si dost užili, ale na pokračování zatím hned tak brzy nedojde. Osobně jsem sice přesvědčen, že ještě někdy Forgotten Tales2 vydáme, ale nejdříve bychom chtěli udělat další řadovou nahrávku. Možná v horizontu dvou tří let nás něco napadne, ale teď je to momentálně nereálné.

Kromě "Forgotten Tales 2" se často hovořili i o orchestrálním projektu. Ten podle posledních informací už dostává své konkrétní obrysy. Dokonce jste získali velkou posilu. Můžeš odhalit, co a hlavně kdy na nás čeká.

Plánujeme, že až budeme mít někdy v příštím roce přestávku mezi dvěma díly turné, tak bychom tento orchestrální projekt konečně dokončili. A co očekávat? Typické BLIND GUARDIAN bez BLIND GUARDIAN (smích). Jsou to všechno naše skladby, ale nahrané klasickým orchestrem, samozřejmě jinak zaranžované a lehce pozměněné. Jediné, co zůstane, je Hansiho zpěv i když ještě uvažujeme, že bychom přizvali dalšího vokalistu, který by se vrhl na určité pasáže, ale tento nápad není zatím konkrétní, spíše stále uvažujeme, jak celou záležitost vylepšit.

Kromě tradičních rychlých skladeb, orchestrálních a progresivních prvků jsem zaregistroval, že jste v některých skladbách nového alba svůj rukopis zjednodušili např. "Another Stranger Me" mi zní hodně rockově. Byl to záměr takhle desku stylově rozprostřít?

Přesně tak. Byla by nesmírná nuda, kdyby všechny skladby zněly stejně. Album s deseti čistě power metalovými skladbami by po čase nikoho nebavilo. Vždy je lepší, když se na desce objeví více stylů a více nálad. Tebou zmiňované rockové elementy jsme ještě v takové míře nepoužili, ale když jsme to vymysleli a zahráli, výsledek se nám dost líbil, a proto i takové skladby jsou na albu.

K písni "Another Stranger Me" jste pořídili klip, myslím, že díky její přímočarosti to ani nemohlo být k jiné. Proč jste si vybrali pro natáčení právě území bývalé Jugoslávie?

U Another Stranger Me jsme jednali s více firmami, které se točením videoklipů zabývají, a vybrali jsme si srbské filmaře. Jejich dosavadní práce na nás udělala dojem a výsledek nakonec předčil očekávání. Pro mě je to jeden z nejlepších klipů BLIND GUARDIAN a práce na něm probíhali hodně uvolněně.

Vaším zatím nejpropracovanějším albem bylo "Nightfall In The Middle-Earth". Byl rozdíl v komponování této desky v porovnání s novinkou?

Album Nightfall In The Middle-Earth se odlišovalo tím, že se jednalo o koncept. Přístup k němu musel být o hodně jiný, protože propracovaná nemohla být pouze hudba, ale i textová náplň. Hansi si musel šíleně vyhrát, aby propojil všechny motivy a všechny dějové zápletky, a zároveň musel mít stále na paměti, že to vše musí zapadat do hudby, do její atmosféry. Normální text jako u novinky je hotov, když napíšeš poslední slovo, při konceptu si nikdy nemůžeš být jistý, zda nebude třeba ještě něco poupravit, případně napsat znova.

Přímočaří jste byli i na svých prvních albech, která obsahovala většinou rychlé nářezovky. Dokázali byste stvořit dnes podobnou desku, jako byla třeba "Follow The Blind"?

Určitě bychom byli schopni nasekat na celou desku samé rychlovky, ale nejsem si jist, jestli by to odpovídalo současnému rozpoložení v kapele. Už se vyvíjíme téměř dvacet let kupředu, podobná deska by tedy nebyla upřímným zobrazením BLIND GUARDIAN. A nejenom že by taková nahrávka netěšila nás, ale myslím si, že by to hůře přijímali i naši fanoušci, kteří se přirozeně vyvíjejí s námi.

Nyní spolupracujete na výtvarné stránce alba s Anthony Clarksonem. Proč jste si vybrali právě jeho a přicházeli by pro BLIND GUARDIAN v úvahu i jiní tvůrci?

Naše přání u nové obálky bylo, aby se například podobala té z Imaginations From The Other Side, ale aby zde byly použity moderní způsoby. Anthony Clarkson byl naprosto ideální, protože i když má vize jako například Andreas Marschall, používá daleko více počítač, což jsme nyní potřebovali. Andreas je klasický výtvarník. pracuje většinou se štětcem. Anthonyho práce je velkolepá a obal je asi ten nejlepší, co BLIND GUARDIAN kdy měli.

Stále jste představování za představitele fantasy metalu. Upřímně, dokážete si stále udržet odstup od toho, co se děje v realitě? Všechny války, konflikty, katastrofy - znamená pro vás svět fantasy únik ze skutečnosti, nebo je to právě ten nástroj, se kterým se dá střízlivě a věcně dívat na reálný svět?

Nemyslím si, že bychom před něčím utíkali. Nedovedu si dost dobře představit, jak Hansi zpívá politicky angažované cesty. K nám se podobné věci vůbec nehodí, nejsme RAGE AGAINST THE MACHINE. U nich to smysl dává, ale my jsme přece jen z jiného těsta. Jiné kapely taky nezpracovávají Tolkiena, jako to děláme my. K naší hudbě fantasy náměty a mytologické záležitosti patří, aniž bychom se chtěli tímto před něčím schovat nebo něco obejít. Určitě víme moc dobře, co se všude kolem nás každý den děje, a svým způsobem to má vliv na naši tvorbu.

Desku jste nahrávali znova s Charliem Bauerfeindem. Ptal jsem se na to už HAMMERFALL, čím je tento chlapík tak výjimečný? Všechny power metalové skupiny ho považují za nejlepšího v oboru. Nebo můžeme čekat nějaké překvapení, jako když jste požádali o spolupráci Flemminga Rasmussena?

Charlie je výjimečný a skvělý producent a zvukař, který dokonale zná naší hudbu. Spolupracujeme už strašně dlouho, rozumí naší hudbě a a to je zřejmě to nejdůležitější, protože pak nás dokáže v pravý čas posunout dále. Dělali jsme i s jinými producenty, ale v současnosti musím říct, že mít Charlie za producenta je to nejlepší, co jsme pro BLIND GUARDIAN mohli udělat.

V květnu jste odehráli čtyři koncerty. Byla to taková zahřívací akce před nabitým podzimem? Proč jste si vybrali zrovna Belgii, Holandsko, a především Turecko a Rusko?

Chtěli jsme původně odehrát daleko více koncertů. Ale kvůli Hansiho nemoci jsme museli zamíchat původními záměry. Posunuli jsme vydání alba a zrušili jsme i některé koncerty. Nakonec zůstaly tyto čtyři, které se staly, jak říkáš, takovým zahřívacím kolem, protože jsme živě nehráli snad od konce roku 2003. Mohli jsme vyzkoušet i našeho nového bubeníka a nakonec vše vyšlo naprosto dokonale. Maličkosti jsme vyladili na jednom festivalu ve Španělsku, kde jsme hráli jako hlavní hvězdy. Nyní jsme tedy řádně připraveni na podzimní turné.

V minulosti jste zorganizovali festival, jehož hřebem bylo vystoupení BLIND GUARDIAN. Zopakujete tuto akci v souvislosti s novou deskou?

V souvislosti s novou deskou takové plány nemáme. Ale určitě jsme se podobné myšlenky nevzdali, protože napoprvé to pro nás byla obrovská zkušenost a i zábava. Pokud bychom však chtěli udělat podobný festival, určitě vše musíme dopodrobna naplánovat. Chceme vždy udělat něco speciálního, a kdybychom se vrhli na podobnou akci, zcela určitě bychom chtěli prezentovat všechny naše alba. Je docela možné, že podobná akce by se dala spojit s naším orchestrálním projektem. Jednu noc bychom hráli s orchestrem a druhou jako klasičtí BLIND GUARDIAN. Necháme se překvapit, ještě se o tom budeme bavit, ale dříve než na rok 2008 to nevidím.

Vaše scéna k poslednímu albu byla skutečně monstrózní. Už víte, jak bude vypadat turné k "A Twist And The Myth"?

Bude se to lišit od všeho, co jsme doposud nabídli. Kromě tradičních rekvizit počítáme i s projekcí, všechny složky by měly být ještě dokonaleji provázány. Naši lidé na tom pracují, takže je to zatím překvapení i pro nás.

Mnohé z power metalových kapel vás uvádějí za svůj vzor. Jaká je vaše motivace, co vás jako tvůrce stále žene dopředu?

Jsme moc pyšní a hrdí na to, když za námi někdo přijde a řekne: "Chlapi, vy jste byli tím důvodem, proč jsem dal dohromady vlastní kapelu!" To strašně potěší a moc si takových věcí vážíme. Dokazuje to, že jsme respektováni a že děláme dobrou věc. Ale není to rozhodně důvod, abychom se cítili pod nějakým nátlakem. Nehrajeme kvůli tomu, abychom vzbuzovali úžas a obdiv. Tvoříme, protože nás to stále baví a máme svoji hudbu moc rádi. Dopředu nás ženou všechny ty úžasné věci, které se pojí k muzice. Jestliže tedy budeme schopni skládat stále kvalitní skladby, budeme hrát dál.

Rovněž jste po "A Night At The Opera" vyrazili do USA. Jak se tyto aktivity vyplatili a jaká je nyní pozice na severoamerickém trhu?

I když nemám přehled, jak si stojíme na tomto území, mám pocit, že sto vyplatilo. Před tímto turné nám někteří lidé prorokovali, že na nás bude chodit tak 300 lidí. Návštěvnost však nakonec byla kolem osmi set až devíti set fanoušků, což není vůbec špatné. Jakmile to bude jen trochu možné, okamžitě do Severní Ameriky opět vyrazíme. Zatím to vypadá dobře i s prodejními čísly.

Pomáhá situace na americkém trhu i Hansiho angažmá v DEMONS & WIZARDS?

To je docela dobrá otázka, na kterou neznám odpověď. Nějak jsem nad tím neuvažoval, ale je možné, že kupci alb DEMONS & WIZARDS se budou pídit i po dalších deskách s Hansim a narazí i na BLIND GUARDIAN.

A ostatní členové BLIND GUARDIAN nemají chuť nebo čas na nějaký svůj projekt?

Jediný, kdo hraje v nějaké kapele, je Frederik, který funguje stále ve své kapele. Když má čas, zahraje si s nimi, ale jeho prioritou jsou teď samozřejmě BLIND GUARDIAN. Osobně zatím nemám žádné plány na sólový projekt, ale nikdy nevíš, co se může stát. Občas se objeví nějaký nápad, který nepasuje do tvorby BLIND GUARDIAN a u kterého by se dalo uvažovat o použití do jiného projektu.

V České republice a na Slovensku, kde budete letos hrát, máte spoustu věrných příznivců. Neuvažovali jste o nějakém miniturné po těchto dvou zemích? Máte to v podstatě za rohem...

Jak sám říkáš, na podzim se zde objevíme a poté je tady ještě druhá část turné, která proběhne příští rok v dubnu nebo květnu. Určitě mohu slíbit, že nezůstane jen u jednoho koncertu.

Autor: Jan Kozák
Zdroj: Spark (09/2006)

www.blind-guardian.cz - Czech and Slovak Bards' Guild © 1997-2017 Votan TOPlist