novinky
členové kapely
historie
diskografie
videografie
recenze
rozhovory
koncerty a turné
fotogalerie
download
odkazy
informace o webu
diskuzní fórum
tributní projekt BG


uk
Hansi pro český Rock&Pop (02/1997)

Těžiště produkce usměvavých bardů z německého Krefeldu se na jejich pěti řadových albech přesunulo od ortodoxního melodického speed metalu k propracovaně pompézním, téměř epickým kompozicím, což skupině zajistilo bouřlivě přijatá turné i po Japonsku či Thajsku. Minulý podzim pak BLIND GUARDIAN zasvětily splácení koncertních dluhů hrstce jimi dosud nenavštívených evropských zemí, aby letošní rok mohli věnovat nerušeným přípravám definitivně průlomového disku.
Rozhovor s "nejvyšším" ze Slepých strážců Hansi Kurschem se však točil zejména kolem dosud posledního dílka "The Forgotten Tales", které v dubnu minulého roku za přispění coververzí neočekávaného stylového záběru shrnulo desetiletou kariéru kvartetu, jenž už nemálo německých fanoušků pasovalo na nekorunované krále domácí rockové scény.


Jak se albu "The Forgotten Tales" dařilo?

Docela dobře, musím ale zdůraznit, že nejde o naše regulérní nové album, ale pouze o takovou výplň. Naším hlavním cílem zůstává nadále propagace alba Imaginations From The Other Side. Kompilace vzbudila skutečně dobrý ohlas, především v některých zahraničních zemích. Doma jsme se s ním několik týdnů drželi v žebříčku prodejnosti Media Control, takže za pokus to rozhodně stálo. Spoustě lidí se tahle kolekce líbila, ale pochopitelně se našli i takoví, kteří nedají dopustit na naši obvyklou tvrdší polohu.

Je pravda, že album vyšlo hlavně na přání firmy, která tak hodlala co nejvíc potlačit skladbu "Mr. Sandman" (notně profláknutý kus z 50. let Pata Ballarda - pozn. aut.)?

To souhlasí. To byl hlavní důvod, ale i kapela byla toho názoru, že šlo o lepší řešení, než sestavit výběr "Best Of" v pravém slova smyslu. Problém byl v tom, že singl Mr.Sandman si v Německu nevedl tak dobře jak jsme očekávali - mysleli jsme si, že by možná mohl proniknout do žebříčků a stát se hitem. Bohužel - nebo naštěstí, to jsem si ještě nesrovnal - se tak nestalo. Album si prostě vedlo stejně dobře jako naše všechna alba, singl obstojně - víc ale nic.

Mimochodem znáš verzi té skladby od transvestického souboru The Firtations?

(smích) Ne - směji se proto, že v klipu k téhle věci se my sami objevujeme v ženských šatech, jelikož ztělesňujeme sboristky. Znám spoustu verzí té písně, nazpívali ji jak chlapi, tak ženské, ale vlastně ani nevím, která verze je skutečně původní. Oni si upravili i text? To by mě teda zajímalo... No, když jsme dostali ten nápad na klip, věděli jsme, že to bude trochu ošemetná záležitost, ale nakonec to vyznělo jako krásná sranda, takže po téhle stránce jsme s klipem spokojeni. Ovšem hudební stanice MTV ani Viva ho nikdy nezřadila do skutečné rotace, takže nebyl moc vidět.. Ale alespoň jsme si užily srandy.

Jak by vypadal "opravdový" klip podle vašich představ, neomezený rozpočtem?

Já bych volil styl, v jakém je udělaný klip SOUNDGARDEN "Black Hole Sun", ten je prostě úžasný. Ovšem celé bych to posadil víc do fantasy polohy. Nechtěl bych to tak temné, spíš mystičtější, trochu přívětivější. Říkám "bych", protože už Mr.Sandman byl hezky nákladný (smích), a přitom se s takovými klipy stále ještě nedá srovnávat. Dovedu si představit, že kdybychom na klip k naší vlastní skladbě dostali tak sto až sto padesát tisíc marek, dokázali bychom natočit už skutečnou podívanou.

CD-ROM nebo počítačové hry vás nelákají?

Počítačové hry nejsou jednoduchá záležitost, už jsme se ale snažili nějakou odpovídající hru najít - stačilo by nám k ní udělat alespoň hudbu. Problém je ale v tom, že většina firem, které se hrami zabývají, se o hudební složku příliš nestará. Raději použijí nějaké vlastní věci, protože je to pochopitelně vyjde levněji. Na CD-ROMy je odborník André (Olbrich, kytarista - pozn. autora) a jsem přesvědčen, že je připravený do něčeho takového jít. Ovšem pokud by chtěl udělat něco opravdu na úrovni, zase narazí na otázku financí. Na chechtáky musíme myslet neustále, v každém ohledu, dosud jsme totiž ještě neměli žádný hit. Všechno musíme zvažovat , a tak nemyslím, že by stálo za to vyprodukovat nějaký nízkorozpočtový CD-ROM, a po roce s lepšími finančními možnostmi zjistit, že to mohlo vypadat jinak - jenže šance by už byla prošvihnutá.

Zpátky k "The Forgotten Tales" - i když pominu různé radio- a demoverze, stále mi do úplně vyčerpávající soupisky chybí například coververze skladby Hallelujah, známé především v podání DEEP PURPLE...

To je fakt, ale tuhle věc jsme nezařadily záměrně. Důvodem je velice prostý - v té době už vyšla na singlu "Mr.Sandman", a nám přišlo nefér vůči fanouškům, kdyby se všechny skladby z něj následně objevily i na kompilaci.

Máte už nějakou jasnou představu ohledně vašeho příštího alba?

Jo, nové věci už skládáme a samozřejmě pokračujeme ve směru vytýčeném předchozím albem Imagination From The Other Side, ne The Forgotte Tales. Postupujeme pomalu, ale jistě, protože si tentokrát chceme dát víc načas. Nové skladby jsou velice symfonické a dovedu si představit, že nakonec vytvoříme koncepční album, možná dokonce rockovou operu - to ale záleží na na dalším postupu skládání. Ale i tak můžu opět slíbit několik překvapení, to je už jisté. Současný plán je takový, že se do studia vypravíme začátkem příštího roku, takže album by mohlo vyjít někdy na podzim. To ovšem za předpokladu, že komponování půjde tak, jak má.

Využijete opět služeb producenta Flemminga Rasmussena, někdejšího spolupracovníka Metalliky?

To v téhle chvíli ještě není jisté. Flemming na našem posledním albu odvedl skvělou práci, v tom problém není. Rozhodně máme zájem s ním ještě něco udělat, jenomže jeho produkce bohužel stála příliš peněz - příští desku se budeme snažit pořídit levněji. Dokážu si představit, že Flemminga použijeme pouze na mixáž nebo i na nahrávání bicích a zbytek doděláme v jiném studiu s někým jiným.

Jako kapela jste vždy byli známí svou zálibou ve fantasy literatuře. Budeš jako výhradní textař skupiny pokračovat v tomto směru i nadále?

Ano, mám nějaké náměty, ale zatím nemůžu říct, které z nich použiji. Jak už jsem řekl, nejlepší by bylo udělat koncepční album, takže se musím podívat, které k nich se k sobě hodí, ale směr zůstane v podstatě zachován. Řekl bych, že půjde o kombinaci realistických věcí a fantasy námětů, jako jsou artušovský epos nebo opět nějaké věci od Tolkiena, ale tuším, že realističtější věci budou tentokrát hrát důležitější roli.

Myslíš, že v oblasti, v níž jste se proslavili, stále ještě dokážeš přijít z něčím neotřelým?

(smích) No doufám že ano, stále ještě totiž vycházejí dobré knihy, navíc mám svoje vlastní nápady a během let jsme se taky trochu změnili. Když porovnáš naše starší alba, tak jejich texty jsou daleko ví do fantasy než na albech pozdějších. A vedle toho se pochopitelně porozhlédnu po jiných věcech, které by se tam daly zařadit, ale musí byt dostatečně zajímavé. Nedokážu si třeba představit, že bychom mohli udělat politické album nebo něco podobného, takže naším hlavním cílem bude s určitostí fantasy, ale v zásadě máš pravdu - tahle literatura je omezená, takže nějaké nové cestičky si hledat musím.

Vaše sestava se zdá být i po letech velice soudržná - hráli jste vůbec někdy v jiném složení?

(smích) Doufám, že to tak skutečně je. No v době, kdy jsme se ještě jmenovali LUCIFER'S HERITAGE, jsme měli dva jiné kytaristy a jiného bubeníka. Taky jsme zkoušeli zpěváky, abych se mohl soustředit jenom na basu. Je ale fakt, že od chvíle, kdy jsme se přejmenovali na BLIND GUARDIAN, se naše sestava nezměnila (vyjma nájemných koncertních klávesistů - ten poslední se jmenuje Andreas Kuck - pozn.aut.). Po debutovém albu jsme naopak zkoušeli jednoho basistu, který s námi odehrál dva nebo tři menší koncerty, ale nakonec jsme dospěli k rozhodnutí, že bude lepší, když zachováme starou sestavu.

A co byste dělali, kdyby změna sestavy byla z nějakého důvodu nevyhnutelná?

To by se asi nedalo dělat nic, nikde není žádná záruka, že nám tahle sestava vydrží - dosud to ale funguje skvěle. Taky nemůžu vyloučit, že se nevrátíme k myšlence přibrat basistu, abych se mohl soustředit jen na zpěv, což prospělo především koncertům, kde bych mohl být větší frontman (smích). Musí se počítat i s tím, že to někoho z nás přestane bavit, což bychom museli řešit a hledat náhradu - to se teď ale nezdá být pravděpodobné. I když nikdy nevíš, co se semele...

Když už jsi se zmínil o zpěvu, musím konstatovat, že se v tomhle směru neustále lepšíš. Je to způsobeno hodinami nebo...

...hodinami zpěvu a dřinou. Už na třetím albu jsem cítil, že sám nemůžu jít dál, a kdyby to nešlo ani jinak, asi bych to býval okamžitě zabalil, protože zpěv je vždycky nejvíc na ráně. A jak si tedy dokážeš představit, nejsem teď v tomhle ohledu spokojený s žádným z našich starých alb (smích). To příští by mělo být lepší, na čemž jsme se shodli s celou kapelou. Jako blázen na sobě maká především Thomen (Stauch, bubeník - pozn.aut.) - hodně se zlepšuje a jsem si jist, že na příštích albech pár lidí hodně překvapí. Je dobré, že se v současnosti nevyvíjíme po skladatelské, ale i po muzikantské stránce, což je při snaze točit co nejzajímavější alba vždycky to nejdůležitější. Myslím, že jistý pokrok je znát mezi každým naším albem - i když někteří lidé to stejně nepoznají a mezi tím nejstarším a nejnovějším nevidí žádný rozdíl...

Pokud si vzpomínám, na debutu jste měli instrumentálku "By The Gates Of Moria" v níž jste použili i úryvek z Novosvětské Antonína Dvořáka. Co vás k tomu vedlo?

V časech LUCIFER'S HERITAGE jsme vždycky používali klasické intro, které bylo právě od Antonína Dvořáka. Říkali jsme mu Aus dem Neuen Welt, neznám její přesný název. Byla to ta klasická pasáž "pá pa pa pá pa dá", hrozně nás brala. Po čase jsme se bavili o tom, že bychom ten motiv mohli včlenit do jedné z našich skladeb - a pak přišel nápad na By The Gates Of Moria a bylo to tam.

No je to fakt dost šílenost, smíchat v jedné skladbě klasiku, Tolkienovo názvosloví a melodii z Disneovy Sněhurky...

Jo, přesně (hurónský smích)!

...pro lidi, kteří možná nestrávili "Mr. Sandmana", to ale může být důkaz, že jste si na podobné úlety potrpěli vždycky.

Přesně. O Sandmanovi jsme ostatně mluvili už od roku 1990, když jsme nahrávali Tales From The Twilight World, jenomže se ukázalo, že ta skladba je příliš složitá, než abychom ji natočili z fleku, bez předchozích zkoušek. Na další album jsme zase měli připraveno dost vlastního materiálu, takže jsme jenom čekali na příhodný okamžik, který přišel při nahrávání posledního alba. Jenomže pak jsme zjistili, že by se na něj nehodila, a to ani kdybychom ji zařadily coby závěrečný bonus. Takže zůstala v záloze, a naše gramofirma hledala nejlepší způsob, jak ji vydat.

Autor: Marek Kukla
Zdroj: Rock&Pop (02/1997)
www.blind-guardian.cz - Czech and Slovak Bards' Guild © 1997-2017 Votan TOPlist