novinky
členové kapely
historie
diskografie
videografie
recenze
rozhovory
koncerty a turné
fotogalerie
download
odkazy
informace o webu
diskuzní fórum
tributní projekt BG


uk
"Dobrý, výborný, vynikající"

Nové album se mi zdá více techničtější a z hlediska tempa možná i pomalejší než předešlé desky. Jak to vidíš ty?

Máš pravdu, nové album je opravdu techničtější. Odůvodním to tím, že jsme za poslední tři roky nasbíraly množství zkušeností, které nám dopomohly k zralosti. Myslím si, že tou koncentrací na techniku se BLIND GUARDIAN dopracoval k vyšší kvalitě. Co se týče otázky pomalého tempa s tebou nemohu souhlasit, protože pokud si důkladně poslechneš skladby I'm Alive anebo Born In A Mourning Hall, zjistíš, že jsou v porovnání s předcházejícími deskami daleko více rychlejší. Je sice pravda, že na nové nahrávce máme zřetelnější dynamické rozdíly a více akustických pasáží, ale rychlosti jsme se v žádném případě nevzdali.

Zároveň jste se nevzdali také svých typických postupů... Mám však jisté obavy, že vás nepřejícní lidé začnou titulovat jako skupinu se zastaralou tvorbou.

Vím, že nás někteří považují za staromódní, ale většina lidí v naší hudbě cítí jedinečnost. Nepatříme mezi kapely, které se snaží pronásledovat módní styly. Právě to je jedno z tajemství našeho úspěchu.

Mezi skladbami nové desky se nachází jedna, o které si myslím, že se do celkové stavby "Imaginations From The Other Side" nehodí. Mám namysli barokně laděný song "A Past And Future Secret".

Záleží na tom, s kterou skladbou ho porovnáš... Naší hubu totiž rozdělujeme na tři části. Rychlejší kategorii tvoří songy Born In A Mourning Hall, Another Holy War a I'm Alive. Skladba jako A Past And Future Secret zastupuje tu klidnější část alba, do které zařazujeme písně jako The Script For My Requiem a Mordred' Song... Zbytek alba je založený na technickém podání. Myslím si, že každá skladba je svou stavbou jiná, ale v jednotném celku vytváří celkový obraz LP... Lépe ti to vysvětlit nedokážu.

Po zvukové stránce a nápaditosti se vám podařilo vytvořit mistrovské dílo. Můžeme tento pozitivní jev připisovat producentovi Flemmingovi Rasmussenovi?

Ano, je to Flemmingova práce, i když jsme několika nápady a vylepšeními přispěly i my. Spolupráce s ním vnesla do naší hudby novou energii. Odvedl obrovský kus práce, ale jak jsem řekl ani my jsme neseděli nečinně. To monumentální znění však každopádně připisujeme jeho osobě.

Jak to že jste se rozhodli tentokráte pro spolupráci s Flemmingem a ne s Kalle Trappem, který se podílel jako producent na vašich předešlých dílech?

Kalle byl jako producent taky dobrý... Stál při nás vlastně od úplného začátku. V období prvních alb jsme byli nezkušení a tak je logické, že se z něho stala osoba, která rozhodovala o konečném provedení zvuku. Před začátkem nahrávek alba Somewhere Far Beyond jsme se však rozhodli přispět k vytvoření zvukové stránky i svými nápady a od té chvíle už naše spolupráce s Kallem nebyla bezproblémová. Nedokázali jsme se dohodnout. Bylo evidentní, že mu odebrání konečného rozhodování nesedí. Na všechno měl jiný názor. Další spolupráci s ním jsme si už nedokázali představit a před nahráváním Imaginations Of The Other Side padlo v kapele rozhodnutí, že je nutné najít takového producenta, který nás nebude omezovat. Zdůrazňuji, že Kalle je dobrý producent, ale i my už máme tolik zkušeností, aby jsme dokázali zhodnotit, co je pro náš zvuk dobré.

Proč jste se rozhodli natočit nový materiál v dánském studiu Sweet Silence? To mi připadá, jakoby si Flemming dal podmínku, že s vámi bude pracovat jen tehdy, když za ním přijedete do Kodaně.....

Zase máš pravdu! Ha-ha! Byl sice ochotný provést nahrávání třeba i v nějakém německém studiu, ale předem nás upozornil, že Dánsko opustí jen na dva týdny. Věděli jsme, že ta hromada práce se za tak krátkou dobu stihnout nedá a tím nás vlastně nepřímo Flemming přinutil k tomu odcestovat do Dánska.

Proč trval na dvoutýdenním pobytu mimo svou vlast?

Víš, on je vůči Dánsku příliš loajální a jak už jsem řekl, byl to z jeho strany nepřímý nátlak, aby se nahrávalo v Kodani. Chcete mě mít, tak za mnou dojeďte... Ha-ha! Nakonec se nám k tomu přiznal. Mimochodem stejně to udělal s kapelami jako Bon Jovi a Van Halen. Po vynikajícím zvuku METALLICY na desce "And Justice For All" jeho sláva stoupla a zmiňované kapely chtěly využít jeho odbornosti. Měli však podmínku výhradní spolupráce v USA. No a Flemming zase trval na Dánsku. Když nechtěli ustoupit, jednoduše jejich nabídky odmítl. Je to blázen! Ha-ha!"

V rámci evropského turné jste si pozvali hosta, nový objev power metalu Newermore. Co vás k tomu vedlo?

"Rozhodli jsme se tak po poslechu jejich debutového alba. Podle mě to byl dobrý nápad, spojit power metal s naší hudbou, protože se tak fanoušci na koncertě střetli s dvěma různými styly. Hráli fakt fantasticky a publikum je všude přijalo s nadšením. Mezi oběmi kapelami vznikl blízký přátelský vztah. Jsou to fajn kluci."

Jak hodnotíš reakce fanoušků na vaši novou desku?

Jestli máš na mysli prodejní výsledky, nevím, na hodnocení je ještě brzy, ale turné považuji za úspěšné. Ve většině míst jsme hráli před vyplněným hledištěm. Ani ostatní koncerty nebyly špatné, nikdy účast neklesla pod 1000 lidí. Myslím, že se fanouškům nové album líbí. To znamená, že první reakce jsou výborné. Jsme spokojeni!"

Není se čemu divit, vždyť deska "Imaginations From The Other Side" je přesvědčivým důkazem toho, že melodický metal ještě stále nepatří do starého železa. V nekonečnosti dnešních disharmonických žánrů si zasloužíme trochu krásy a jemnosti, i když v trochu tvrdším podání.

Zdroj: Metal Hammer CS (07/1995)
www.blind-guardian.cz - Czech and Slovak Bards' Guild © 1997-2017 Votan TOPlist