novinky
členové kapely
historie
diskografie
videografie
recenze
rozhovory
koncerty a turné
fotogalerie
download
odkazy
informace o webu
diskuzní fórum
tributní projekt BG


uk
Rozhovor s designérem Denisem "Sirem" Kostromanem (11/2004)

Denis Sir Kostroman Můžeš o sobě říci několik slov? Kdy a kde ses narodil?

Narodil jsem se a vyrostl v Talinu (Estonsko), takovém milém a příjemném městě na pobřeží moře.

Kdy ses poprvé začal věnovat kreslení a designu? Vystudoval jsi nějakou uměleckou školu?

Kreslení jsem měl rád už z dětství i když abych pravdu řekl, nikdy to nebyl žádný zázrak. Dokud jsem nepochopil, že své "křivé ruce" mohu nahradit počítačem (měl jsem s ním dočinění již od dob Atari a ZX spectrum J) a ukázalo se, že to byla správná volba. Jinak žádné umělecké vzdělání nemám, ostatně je to důležité?

Kdy sis poprvé vydělal designem peníze? Co to bylo za práci?

Přihlásil jsem se na práci do novin jako počítačový specialista. Za 5 let jsem si prošel cestu od běžného sazeče textu až po uměleckého ředitele reklamního oddělení. To byla moje škola designu.

Kdo je tvým klientem (reklama, obaly disků, časopisy, web design, design, film)?

Z hlediska živobytí je to především reklama a web design, obaly disků a ostatní je srdcová záležitost!

Máš vlastní reklamní agenturu nebo agenta, který ti hledá klienty?

Po získané zkušenosti v novinách jsem se dvěma kolegy založil společnost "Exclusive Design", která brzy oslaví 6 let existence. Neustále rosteme a jestli jsme v počátku pouze upravovali reklamu a obaly, tak dnes již děláme komplexní projekty - od nápadu až po finální realizaci (tedy tisk nebo webovou prezentaci)...

Kdo je tvůj ideál nebo práce, která se ti nejvíce líbí?

Z výtvarníků mi nejvíce imponují tací jako Boris Valleyo, Jonathon Earl Bowser, Luis Royo, Alan Lee, John Howe, no a z mladšího pokolení pak Kagaya, Craig Mullins, Anry, Leo Hao :).

Jaké téma máš nejraději?

Jasná věc, že fantasy! Ačkoliv pracuji nad čímkoliv, nějak se nevymezuji.

Fandové BLIND GUARDIAN se mohli s tvým designem setkat na obálce desky "A Night At The Opera", dále jsi pracoval na designu k albu "Live" a singlu "The Bard's Song (In The Forest)". Jak ses k tomu dostal? Znáš se osobně s kapelou?

Uf! Tak to je dlouhá historie... takže v roce 1998 jsem společně s přáteli (všichni jsme byli obrovskými fandy BLIND GUARDIAN) často navštěvovali chat a kecali s ostaními fandy, a tak se ke mně doneslo, že byl vyhlášen konkurz na logo "Blind Guardian Fan Club Mailing List". Konkurzu jsem se zúčastnil a vyhrál ho. Jako poděkování jsem dostal od Hansiho CD a triko s podpisy členů kapely! V té době již fungoval estonský fanklub BLIND GUARDIAN (www.bards.ee), který jsme založili. S ohledem na to vše jsme se rozhodli podniknout výlet do Německa na festival Wacken Open Air 98. Tam jsme se setkali s dalšími fandy z celého světa a seznámili se osobně s Andrém, kterému jsme darovali naše fanklubové triko! K našemu překvapení jsme pak viděli, že Hansi odzpíval koncert právě v tomto tričku!!! Tak takhle jsem se seznámil s celou kapelou a začal si s nimi elektronicky korespondovat.
Co se týká designu, tak Hansi si mě takhle jednou zeptal, jestli bych byl schopen mu nakreslit obal nebo mu někoho doporučil. Evidentně chtěli vyzkoušet někoho dalšího, mladšího než byl Marshall. Hansi viděl práce Anryho a jelikož jsem taky Rus, požádal mě zda bych se s ním nespojil. Takhle jsem se seznámil s Anrym a jeho manažerem Nikollaiem Simkinem (Dr. Venom).
Design k albu A Night At the Opera jsem dělal úplně sám a na rychlo. Hansi jednou zavolal a řekl průšvih!!! Obelhali nás, nic nestíháme, nemáme nikoho. Za týden je třeba udělat design celého bookletu. Řekl jsem, že to zkusím a stihl jsem to. Je fakt, že jsem týden nespal, dokonce jsem si s přáteli zašel do opery pro inspiraci. Pak je kvapně fotil, kreslil a sázel text, snad asi proto je tam tolik chyb .). Další alba jsme pak dělali s Nikolaem, Anrym a Leo Hao dohromady, což bylo snazší.

Na DVD "Imaginations Through The Looking Glass" jsi uveden společně s Leo Hao a Dr. Venomem jako spoluautor? Jak jste si podělili role na tomto obalu (bookletu)?

No my teď pracujeme dohromady. Leo kreslí, já s Nikolaem pracujeme na designem – tedy layout, efekty, loga, texty apod. Konkrétně na tomto DVD jsem dělal logo Imaginations Through The Looking Glass a interaktivní menu disku.

Jak dlouho trvá graficky zhotovit booklet než je s ním kapela spokojená?

Jak jsem říkal u bookletu A Night At The Opera jsem na to měl týden, ale jinak celý proces trvá od 1 do 2 měsíců.

O čem přemýšlíš, když vytváříš design pro nějaký obal? Jaký je tvůj tvůrčí proces?

Vždycky se snažím vniknout do daného tématu… Pochopitelně se snažím získat a prostudovat co nejvíce materiálů… kolikrát člověk musí až do knihoven.

A teď trochu politická otázka od tvých ruských fandů. Jak vnímáš dnešní situaci v Pobaltí. Je pravda, že mnoho Estonců nemá rádo Rusi?

No mě se negativní chování lidí vůči Rusům pochopitelně nelíbí. Nemáme to zde jednoduché, ale není to úplně špatné. Máme řadu klientů Estonců, kteří jsou fajn lidi. Jinak naprosto nechápu politiku své země, která lidem, kteří se zde narodili a vyrostli nepřiznává estonské občanství. Tudíž i já patřím k těm, kteří mají místo estonského pasu tzv. "Alien's Passort" (Pas vetřelce) – tedy dokument oficiálně potvrzující můj mimozemský původ .).

Autor: Votan
www.blind-guardian.cz - Czech and Slovak Bards' Guild © 1997-2017 Votan TOPlist