novinky
členové kapely
historie
diskografie
videografie
recenze
rozhovory
koncerty a turné
fotogalerie
download
odkazy
informace o webu
diskuzní fórum
tributní projekt BG


uk
DEMONS & WIZARDS - kouzlo temné magie

Byli jednou dva skvělí kamarádi, jmenovali se Jon Schaffer z ICED EARTH a Hansi Kursch z BLIND GUARDIAN. Ti dva kamarádi se jednoho dne rozhodli, že by si spolu mohli jen tak zajamovat, a již po třech letech je výsledkem deska. A to deska ne ledajaká, ale tvrdá, melodická a velmi kvalitní. Na projekt DEMONS & WIZARDS i na rozhovor s Hansi Kurschem jsem se jako dlouholetý fanda jak BLIND GUARDIAN, tak i ICED EARTH opravdu těšil. Hansi mě nezklamal, měl výbornou náladu, kterou mu nezkazil ani počáteční výpadek telefonu...

Jsi s Jonem Schafferem velký kamarád už velmi dlouhou dobu. Koho z vás prvního napadlo, že byste spolu mohli něco udělat?

V zásadě to byl asi Jon, ale nejsem si tím úplně jistý. Stalo se to víceméně náhodou, měli jsme s Jonem příležitost strávit spolu nějaký čas ve zkušebně BLIND GUARDIAN v roce 1996. Jon byl v té době na promotion turné. Nevěděli jsme, co s volným časem, tak jsme spolu začali jamovat. Z těhle našich schůzek vzešla dokonce jedna kompletní písnička, a tak jsme si zjistili, že jsme dobře schopni spolupracovat a že nás to baví. Tato společná tvorba se pro nás stala velmi přirozenou, takže vždy, když jsme měli chvíli společného času, na něčem jsme pracovali. Na začátku roku 1999 jsme si potom začali vzájemně posílat demokazety... Původní nápad je tedy asi Jonův, ale byla to spíš taková oboustranná idea.

Jak dlouho jste s Jonem pracovali na konkrétním konceptu DEMONS & WIZARDS?

To nebyla příliš dlouhá doba. Tu skladbu, co jsme složili tenkrát v roce 1997, jsme dělali asi čtyři až pět hodin, když nepočítám nějaké ty texty, které jsme přidali později. Všechny ostatní skladby jsme složili v průběhu zhruba tří měsíců. Začali jsme s prací v lednu, to bylo přibližně šest týdnů. V březnu jsme pokračovali další šestici týdnů, a to je v podstatě všechno. Za tu dobu jsme vytvořili všechny základní nápady a aranže, a pak jsme na těch skladbách pracovali už pouze čtyři týdny ve studiu.

Kdo z vás přišel s názvem DEMONS & WIZARDS? Nebo to bylo tak, že ty jsi přišel s "WIZARD" Jona napadl "DEMON"?

Tento název vymyslel Jon a jeho žena Wendy. Mluvili o povaze našich hudebních skupin, o temné atmosféře ICED EARTH a o poněkud světlejší a magičtější náladě BLIND GUARDIAN. Tak přišli na nápad, že bychom se mohli pojmenovat DEMONS & ANGELS, ale Jonovi se nelíbilo, že já bych byl ten anděl. Proto přišel s názvem DEMONS & WIZARDS a mně to připadá jako skvělý název. Musím ale upozornit, že není až tak jasné, kdo je démon a kdo čaroděj. Já mám ve své osobnosti také nějaké démonické vlastnosti...

Ve studiu s vámi hráli někteří členové ICED EARTH. Uvažovali jste také o přizvání muzikantů z BLIND GUARDIAN?

Vlastně ani ne. měli jsme v plánu udělat projekt Jon Schaffer + Hansi Kursch, a ne BLIND GUARDIAN + ICED EARTH. Původně jsme vlastně ani neplánovali vzít někoho z ICED EARTH, bubeník Mark Prater se k nám dostal náhodou. My jsme původně chtěli využít služeb úplně jiného bubeníka, ale bohužel neměl čas. Byli jsme ve svízelné situaci, protože studio bylo již objednáno a nemohli jsme najít vhodného floridského bicmena. Jon se tedy rozhodl využít Marka, který zná dobře jeho styl a byl schopen všechno nabubnovat velmi rychle. Musím zdůraznit, že to byla náhoda a nebylo to v našem původním plánu.

Když jsem poprvé slyšel vaše album, byl jsem velice překvapen, jak dobře je tam spojen tvůj melodický zpěv a Jonovy ostré a tvrdé kytarové rify...

Já ani moc překvapen, že to tak dobře dopadlo, nejsem. Znám Jonův styl u ICED EARTH velmi dobře a věděl jsem přesně, co od něj můžu očekávat. Stejně zná i on můj styl u BLIND GUARDIAN. Nevytvořili jsme si nějaký zvláštní směr, kterým se budeme ubírat, ale já jsem se snažil co nejvíce přiblížit Jonovu způsobu skládání. Na druhé straně, nemohu v žádném případě popřít moji osobnost a mé zkušenosti z BLIND GUARDIAN. Pro mě to bylo velmi přirozené a nikdy jsem se nebál, že by mohl vzniknout konflikt mezi tím, co dělá Jon, a tím, co dělám já. Myslím si, že v zásadě jsme docela dříči a jsme schopni přistoupit na určitý pohled toho druhého.

Na psaní textů jste se podíleli oba, nebo jsou jen tvým dílem?

Přišel jsem s těmi nápady a většinou jsem napsal i texty. Jon mi pomáhal s gramatikou a vždy, když jsem nemohl přijít na správný verš, tak mi také helpnul. napsal většinu textu pro Path of Glory a pomáhal mi na spoustě dalších skladeb. Vše probíhalo v úzké spolupráci.

Vaše skladby mají velmi mystickou atmosféru. Odkud jste brali inspiraci?

Je to hlavně Jonova práce. "Mystický a epický" jsou asi nejvýstižnější přídavná jména pro dílo ICED EARTH. Když jsem s Jonem začínal pracovat, snažil jsem se zachytit tuto atmosféru v textech a v mém vokálním projevu. Je to Jonův styl a já se ho pouze snažil následovat. Jakmile se dostaneš do určitého rozpoložení, jde to celkem dobře. Musíš se stát trochu prázdný, depresivní a temný... Později jsem se k těmto náladám vrátil a vymyslel jsem dokonce několik nápadů pro BLIND GUARDIAN. Byla to pro mě skvělá příležitost naučit se něčemu od Jona.

Vaše album jsem obdržel bohužel bez textů, byl jsem tedy odkázán pouze na poslech a nezachytil jsem všechno. Mohl bys mi je trochu přiblížit?

Bylo by velmi udivující, kdyby se někomu podařilo zachytit všechno jenom z poslechu. Verše na sebe nemusí významově přesně navazovat a vůbec, jsou to prostě "lyrics". Řeknu ti zkrácený děj některých skladeb:

Heaven's Denied
Pojednává o Luciferovi, který stojí u paty božího trůnu a prosí o návrat do nebe. Souvisí to s příchodem nového milénia. Bůh ho ale odmítne, protože potřebuje někoho jako zástupce zla a Lucifer v tom odvádí dobrou práci. Na konci se Lucifer vrací do pekla a přemýšlí o různých věcech. Z příběhu vyplývá, že Lucifer v zásadě není zlá osoba, ale udělali ji z něho lidé a Bůh.

Poor Man's Crusade
Vypráví o křížových výpravách proti muslimům. Všichni jsou oklamáni církví, a proto se vrhají do svaté země jako blázni... Zachytil jsem zde temné vlastnosti náboženství.

Fiddler On The Green
Je o dvou dětech, které zemřely na dvě různé shody náhod Já jsem obě tyto nehody bohužel zažil. Uvažovaljsem o jejich souvislosti a došel jsem k závěru, že si smrťák musel vzít to první dítě omylem. A tak ten chlapec chodí po pláních smrti a čeká na reinkarnaci své duše, což samozřejmě trvá dlouho, protože zemřel dříve, než nadešel jeho čas. Pak se začne objevovat ve snech toho druhého dítěte, holčičky, která sní o jeho budoucím životě. Chlapec ji pozve k sobě a ona s tím souhlasí, takže si ji smrťák nakonec vezme také.

The Whistler
Znáš ten příběh o krysaři? Jen zápletka je trochu jiná, tentokrát má krysař smlouvu s krysami. Cestují od města k městu a snaží se se z nich vytáhnout co nejvíce zlata a stříbra. Pokud měšťané nezaplatí, tak jim s pomocí krys vezme všechny děti.

Tear Down The Wall, Gallows Pole, My Last Sunrise a Chant
Všechny tyto skladby jsou koncepční. Příběh pojednává o bytosti zvané "Azrael", která stvořila celý vesmír, ale nedostává se jí za to respekt, který by zasluhovala. Neuznává ji ani lidstvo, ani bohové, které také stvořil. Nakonec se rozhodne celý vesmír zničit, ale zachová lidskou bytost. Zůstává pouze on a lidská bytost, přičemž on zmizí také, protože byl součástí celého stvoření. Lidská bytost se nakonec v nicotě rozhodne pro nové stvoření, a tak vzniká nový vesmír.

Která skladba je podle tebe pro album nejtypičtější?

To se mění snad denně, ale myslím si, že nejatraktivnější pro mě je stále skladba Tear Down The Wall. Tahle písnička v sobě má všechny potřebné elementy: je velmi melodická, ale zároveň i hodně tvrdá... Prostě obsahuje vše, co chápu pod pojmem heavy metal.

Zvuk alba je velmi tvrdý a syrový. Jak jste se dostali k producentovi, jakým je Jim Morris, a proč jste si ho vybrali?

Jim pracoval na posledních dvou albech ICED EARTH a Jon s ním byl velmi spokojen. Další důvod byl, že já jsem hledal čerstvou krev, protože čas od času si rád zapracuji s jinými lidmi. Je to vždycky dobrá zkušenost, protože získáš na věc nové názory. S Jimem byla perfektní spolupráce, protože je velmi profesionální a přesně ví, co po něm lidé, zvláště pak metalové skupiny, požadují. Nesnaží se měnit příliš mnoho věcí, takže výsledné album zní z 99% tak, jak jsme si ho představovali. Klíčem byla spolupráce všech tří a výsledek je v pohodě. Když jsme s Jonem psali ty skladby, měli jsme už přesnou představu, jak má album znít. Chtěli jsme tvrdší produkci, protože jsme si mysleli, že to k našemu albu bude nejlépe sedět.

Myslím si, že vaše debutové album je výborné. Možná se ptám trošku brzo, ale plánujete s Jonem nějaké pokračování?

Určitě jednou takové album uděláme. Základem je práce s našimi hlavními skupinami, ale jakmile vyvstane nějaká mezera, která nám to umožní, okamžitě se do dalšího alba pustíme. Myslím si, že další album DEMONS & WIZARDS vznikne do dvou let. Mezitím vyrobíme další alba BLIND GUARDIAN a ICED EARTH.

To znamená, že se v BLIND GUARDIAN něco chystá?

Pracujeme na skladbách na další řadové album a dokončili jsme už šest věcí na album, o kterém zatím nechci moc mluvit, protože bude překvapením a takovou speciální záležitostí, řekl bych.

Vrátíme se zpátky k DEMONS & WIZARDS. Myslíš si, že zvládnete nějaké živé koncerty, nebo to nebude možné?

Rozhodně nebude možné nějaké velké turné, ale doufáme, že zvládneme alespoň nějaké festivaly. Nejlepší by bylo období mezi dubnem a květnem, protože potom půjdou BLIND GUARDIAN do studia, a jakmile budu ve studiu, tak už rozhodně žádné festivaly nestihnu. Duben a květen jsou ale zatím dobré termíny a už o nějakých festivalech vyjednáváme...

Máš na mysli evropské, nebo americké festivaly?

Evropské. V USA jsou asi tři středně velké festivaly, které by byly vhodné, ale museli bychom například zaplatit hodně peněz za moji dopravu atd. Evropské festivaly ti většinou zaplatí cestovní náklady, ale americké je platí jenom hodně velkým a známým skupinám, a ne projektům jako DEMONS & WIZARDS.

Tak to bude ode mě asi všechno, užij si zbytek den...

Čekají na mě sice ještě další rozhovory, ale už budu brzo končit...

Musí to být velmi unavující.

Dneska je to ještě v pohodě, ale s Jonem jsme byli deset dní na promotion turné a dělat to deset dní v kuse... Člověk si nepamatuje, co všechno už řekl a jestli to už řekl i dalšímu reportérovi. Zhruba 60% otázek se neustále opakuje a pak je těžké si udržet přehled.

Autor: Jan Krátký
Zdroj: Spark (02/2000)
www.blind-guardian.cz - Czech and Slovak Bards' Guild © 1997-2017 Votan TOPlist